Ерхан Гювен/Истанбул
Въпреки намалелия зрителски интерес към Гран при на Турция южната ни съседка очаква 47 млн. евро приходи от домакинството на Формула 1.
Зрителският интерес към Формула 1 в Гран при на Турция намалява с всяка изминала година. В дебютното състезание там през август 2005 г. 100 000 души се събраха само за състезанието в неделя. През следващата 2006 г. 80 000 гледаха най-бързите коли на света, като тази година цифрата според наблюдатели няма да надхвърли 55 000 души (не бе огласена официалната цифра).
Турският метропол Истанбул, който за трети път организира състезание от календара на Формула 1, може да очаква от проявата над 47 млн. евро, става ясно от доклад на консултантската фирма "Делойт". На този етап няма данни за това домакините на състезанието какви приходи са инкасирали от договори за реклама. Според проучването, озаглавено "Икономика на Формула 1: Гран при на Турция в Истанбул", на пистата "Истанбулпарк" са присъствали общо 240 000 зрители. От тях 45 000 са били чуждестранни туристи. Гостите от други краища на страната са наброявали 25 000. Според сметките на същата консултантската фирма приходите на Турция през миналата година надхвърлиха 80 милиона евро, а през 2005 година са били 120 милиона долара.
Според анализатори сред основните причини за намалелия зрителски интерес са скъпите билети за Формула 1. Според тях е погрешна стратегията да се предлагат скъпи билети при положение, че основните трибуни са много далече от състезателната площадка. Фенове се жалваха и от високите цени на предлаганите храни и напитки. Огромен брой зрители гледаха без билети състезанието от хълма, наречен шеговито "Белеш" (аванта).
Според изчисления на "Делойт" в строежа на пистата за Формула 1 в Турция и подобренията в инфраструктурата край Истанбул са вложени почти 130 млн. евро. Както е известно, мениджмънтът на пистата "Истанбулпарк" беше поет лично от промотора на Формула 1 Бърни Екълстоун. Чрез договор от април тази година британецът гарантира домакинството на кръгове от Гран при до 2021 г. включително.
В тази връзка "Интернешънъл хералд трибюн" посочи, че Екълстоун ще инвестира първоначално 100 млн. евро. Освен това се ангажира и да плаща годишно по 2,2 млн. евро, за да подпомогне трасето. Срещу тези пари британецът поема контрола върху всички състезания, които се провеждат на пистата край Истанбул в следващите 14 години. Промоторът заяви, че контрактът е един от най-неизгодните за него за последните години, но в същото време е изключително важен за бъдещото оставане на Формула 1 в Истанбул. Според Екълстоун страната е ключ към нов, неразработен пазар и посочва, че пистата е най-добрата в света. "Поех контрол върху това трасе, защото вярвам, че то трябва да продължи да съществува. В противен случай можехме да очакваме най-лошото", допълва той.
Пистата "Истанбулпарк" е уникална със своите изкачвания и спускания, както и с посоката на движение (обратно на часовниковата стрелка). Нейният архитект е бившият автомобилен пилот Херман Тилке, който призна, че е допуснал грешка при проектирането на пистите в Истанбул, Малайзия, Бахрейн и Шанхай. Проектираните от Тилке писти не привличат очакван брой зрители. Германецът оповести, че е взел поука от стореното и според него бъдещите писти трябва да са по-малки и трибуните да са по-близо до самата състезателна площадка. Според новия проект на Тилке пистите трябва да са като тази в Монте Карло и да се използват градските улици.
"Zaman", 3 - 9 Септември
Година: 15, Брой: 36